V současné době se nacházíme v druhém covidovém období plném omezení a konec je zatím v nedohlednu. Sportovat se však může a jde to. Nemělo by nám v tom zabránit ani to, že jsou zavřené posilovny, atletické ovály a další sportoviště, na které jsme byli zvyklí. Tím, že jsme outdoorový a individuální sport, tak máme proti hokeji nebo florbalu jisté výhody. Nejvíce nás ale trápí absence plaveckých tréninků.

Dle ročního tréninkové cyklu se již všichni nachází v prvním přípravném období, kdy by mělo prim hrát právě plavání. V této době jsme se vždy zaměřovali na oživení techniky, rychlosti ve vodě a postupně jsme zvyšovali objem. Četnost jednotek se u žáků pohybovala od 2 jednotek např u 8-9 letých, 3-4 u 10-11, 4-5 u 12-13 až po 5-6 jednotek u starších žáků. Ti, co měli tréninky s plaveckými oddíly, se dostávali až na 11 tréninků týdně. Pak samozřejmě neměli čas na ostatní. Nyní ten čas máme a je na nás, jak ho vyplníme. Rozhodně by neměl být nevyužitý.

U žáků bychom měli co nejvíce pokračovat ve smyslu přechodného období, kdy je na pořadu maximální pestrost a jen se zvyšují objemy a více se cíleně rozvíjí dané schopnosti. Dle věku bychom se měli zaměřit na koordinaci a rychlost, které jdou tak trochu ruku v ruce. Články na toto téma byly v minulosti již publikovány na tomto webu. Od mladších žáků a vlastně nevědomky i dříve postupně začínáme vhodnou formou řešit i silovou přípravu.  Samozřejmě rozmanitou formou rozvíjíme vytrvalost, neopomíjíme i flexibilitu a jiné formy kompenzace a regenerace. Podrobné články na tyto témata rozhodně sepíši.

V tréninku nám zbyla díra po absenci plavání. Hodiny, o které jsme tímto přišli, bychom měli rozhodně udržet a nahradit. Pestrosti bych se rozhodně nebál, všestranná příprava je zde a obzvlášť u dětí na místě. Dbejte nastavených vládních opatření, sledujte změny i právní výklady. Nemůžeme si ve skupině zahrát kolektivní hry, ale není problém si ve dvou zaházet medicinbalem, nejlepe někde mimo město. Můžeme jezdit na kole. Pro toto období doporučuji kolo horské a trenažér bych použil opravdu až když je venku hodně nevlídno. Velmi okouzlující mohou být běhy, nordic walking i pěší túry (ale ve svižném tempu) v romanticky zbarvených scenériích. Možná má někdo možnost jít na inline brusle či lyže. V rámci silové přípravy doporučuji rozmanitost domácích cvičení, vynikající je  lezení po skalách či vodní turistika. Pro hodně motivované a v otužilosti trénované je i možnost plavat v zahradním bazénku či v neoprénu ve volné vodě. Ti, co mají doma saunu, mají jistou výhodu. S postupným otužováním však může začít každý.

Na co byste měli při sestavování plánů a tréninkových jednotek myslet?

  1. věk
  2. biologický věk (ne každé desetileté dítě je stejné)
  3. sportovní historie (kolik toho umí a natrénoval za svůj život)
  4. trénink v posledním období – zvláště při výpadku vlivem zdraví či prosté absence
  5. limitující faktory – např. u mtb volím cestu menšího strachu a při učení techniky začínám od nejjednodušších cvičení 
  6. posloupnost – postupné navyšování za předpokladu že po nejtěžším týdnu v měsíci by měl následovat týden volnější a jeden den v týdnu bychom si měli dopřát také volno
  7. zábava – i cíleně zaměřený trénink může bavit, pokud se na něj trenér pořádně připraví, vtažením do děje se děti učí úplně sami


Mgr. Michal Háša
774597414
[email protected]
https://cs-cz.facebook.com/michal.hasa.39
Bechyně 391 65 , Na Libuši 690


Ahoj Kristýno. Představíš se našim čtenářům?

Jmenuji se Kristýna Dvořáková, je mi 15let a bydlím kousek od Prahy. Právě jsem začala studovat v prvním ročníku čtyřletého sportovního gymnázia v Plzni.

Kristýna Dvořáková

Co tě ve škole nejvíc baví? A co naopak nejméně? A jak vnímáš změny, které ti přinesla nová škola a nutnost se přestěhovat na internát do Plzně?

Pokud nepočítám estetické výchovy, baví mě všechny přírodní vědy a angličtina. Není nic, co bych vyloženě nesnášela. Změna školy byla složitá hlavně v tom, že jsem se musela více osamostatnit, protože teď bydlím přes týden na intru. Trénink a školu v Plzni mi samozřejmě aktuální situace zkomplikovala, takže momentálně jsem se nastěhovala zase zpátky domů.

Za jaký klub nyní závodíš a kdo je tvým trenérem?

Závodím za Triatlonovou akademii Plzeň, kde mě trénuje Honza Řehula, ale také Venca Černý, Tomáš Plojhar a Jindřiška Zemanová. Všichni jsou moc prima a jsem ráda, že mě trénují.

Jak dlouho děláš triatlon?

Začala jsem už někdy v roce 2015, ale jezdila jsem, ještě s mými sourozenci, spíš jen takové menší závody. Minulý rok jsem začala pořádně trénovat a jezdit závody Českého poháru.

Před startem …

Jak jsi se s tímto sportem seznámila, jak a proč jsi s ním začala?

Jako malá jsem dobře běhala a plavala. Rodiče napadlo, že bych mohla pro zpestření zkusit nějaký závod a přemýšleli o nějakém přespolním běhu. Ale protože jsem kromě běhání i plavala a na kole jsme jezdili hodně s rodinou, napadl je triatlon, který dělal mamky kamarád. Dost se mi to líbilo, a tak jsem v tom pokračovala.

Zimní příprava je základ!

Dělala jsi (před triatlonem) nebo děláš současně i nějaké jiné sporty?

Od první třídy jsem chodila na atletiku, od páté jsem ještě závodně plavala. Měla jsem štěstí, že trenéři měli pochopení pro mé vedlejší aktivity a mohla jsem chodit jen na některé tréninky tak, abych stíhala oboje. Hodně mě baví běžky, snowboard, beach volejbal a v podstatě jakýkoliv sport.

Jak často jsi trénovala před „koronavirem“?

Dohromady jsem měla asi 8-9 tréninků týdně, což bylo tak 10 hodin, plavání jsem trénovala s oddílem, částečně jsem chodila do doddílu na atletiku, ale většinu běhu a kola jsem odtrénovala sama.

A jak často trénuješ nyní, v době zásadních omezení? Musela jsi nějak upravit a omezit trénink …

Kvůli koronakrizi jsem zpátky doma a nemůžu trénovat se svým oddílem. Dokud byly otevřené bazény, tak jsem trénovala s plaveckým oddílem Akron, se kterým jsem plavala před přestupem do Plzně. To teď bohužel padlo.

Mám teď týdně tak 12-13 tréninků, každý v průměru po hodině – hodině a půl. Místo plavání jsem teď hodně posilovala a taky jsem začala cvičit jógu. Byla jsem nyní dva týdny na soustředění v Livignu, kde se mohlo i plavat, což bylo super! Uvidím, jak se to bude vyvíjet u nás.

Zatím doma běhám sama, tréninky si většinou vymýšlím také sama. Na kole hodně jezdím s kamarádkou Dančou, teď na podzim už ale jezdím spíš na trenažeru.

MČR v Příbrami

Používáš nějaké tréninkové pomůcky? Máš třeba cyklistický trenažér?

Na kolo mám trenažer, pak mám samozřejmě různé pomůcky na plavání, ke cvičení gumy, medicinbal a činky.

Pomáhají ti při domácím tréninku rodiče, sourozenci, …?

Jasně, a dost, občas za mnou třeba zajdou, když někde sama běhám. Nebo když nacvičuji depa, tak mi drží kolo, ségra přede mnou při běhu třeba jezdívala na bruslích. Když jí přemluvím, cvičí se mnou, mamka se mnou teď dělá jógu, s taťkou jdu občas na kolo

Mimo triatlonu, máš nějaké další zájmy, kroužky …?

Ještě do minulého roku jsem hrála na akordeon a docela se hudbě věnovala, na to už teď bohužel není čas. Jinak občas kreslím a hrozně ráda čtu nebo píšu různé příběhy.

Kristýna se setrou Nikolou.

Máš nějaké preferované nebo oblíbené závody? Jak by měla ideálně proběhnout příští sezóna?

Nejvíc se mi líbilo v Sokolově, v Příbrami a v Račicích. Líbí se mi, když je vidět na trať a je přehledná. Co se týče příští sezony, byla bych ráda, kdyby se vůbec uskutečnila a samozřejmě se mi povedla.

Budeme ti držet palce!


Česká triatlonová asociace je nucena odložit termín své volební valné hromady. Ta se měla uskutečnit 14. listopadu 2020 ve Sportovním centru Nymburk, její konání ovšem neumožňuje aktuální epidemická situace.

Od pondělí 5. října 2020 platí na území ČR nouzový stav z důvodu zhoršení epidemické situace v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, který byl na základě souhlasu uděleného Poslaneckou sněmovnou Vládou ČR prodloužen až do 20. listopadu 2020.

Jak vyplývá z přijatých krizových opatření Vlády ČR (a zejména omezení volného pohybu osob) nelze v původně plánovaném termínu dne 14. listopadu 2020 zasedání valné hromady České triatlonové asociace uskutečnit za osobní účasti delegátů.

O zrušení valné hromady dnes zástupci Česká triatlonové asociace informovali delegáty prostřednictvím mailu. Touto formou budou delegáti také včas informováni o novém termínu konání VH. Ta bude svolána, jakmile to dovolí epidemiologická situace a pominou omezení pohybu a shromažďování tak, aby mohlo dojít k volbám členů orgánů ČTA před skončením jejich funkčního období.

S ohledem na skutečnost, že valná hromada měla proběhnout jako volební v souvislosti s vypršením mandátu členů Rady ČTA a volených komisí ČTA, dává ČTA na vědomí, že ve smyslu ustanovení zákona č. 191/2020 Sb. o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 dochází ze zákona k prodloužení funkčního období do uplynutí 3 měsíců ode dne následujícího po dni ukončení mimořádného opatření při epidemii; to platí i tehdy, uplyne-li funkční období v době 1 měsíce ode dne následujícího po dni ukončení mimořádného opatření při epidemii.

Michal Včeliš / PR ČTA