Jak plánovat a co trénovat?

V současné době se nacházíme v druhém covidovém období plném omezení a konec je zatím v nedohlednu. Sportovat

V současné době se nacházíme v druhém covidovém období plném omezení a konec je zatím v nedohlednu. Sportovat se však může a jde to. Nemělo by nám v tom zabránit ani to, že jsou zavřené posilovny, atletické ovály a další sportoviště, na které jsme byli zvyklí. Tím, že jsme outdoorový a individuální sport, tak máme proti hokeji nebo florbalu jisté výhody. Nejvíce nás ale trápí absence plaveckých tréninků.

Dle ročního tréninkové cyklu se již všichni nachází v prvním přípravném období, kdy by mělo prim hrát právě plavání. V této době jsme se vždy zaměřovali na oživení techniky, rychlosti ve vodě a postupně jsme zvyšovali objem. Četnost jednotek se u žáků pohybovala od 2 jednotek např u 8-9 letých, 3-4 u 10-11, 4-5 u 12-13 až po 5-6 jednotek u starších žáků. Ti, co měli tréninky s plaveckými oddíly, se dostávali až na 11 tréninků týdně. Pak samozřejmě neměli čas na ostatní. Nyní ten čas máme a je na nás, jak ho vyplníme. Rozhodně by neměl být nevyužitý.

U žáků bychom měli co nejvíce pokračovat ve smyslu přechodného období, kdy je na pořadu maximální pestrost a jen se zvyšují objemy a více se cíleně rozvíjí dané schopnosti. Dle věku bychom se měli zaměřit na koordinaci a rychlost, které jdou tak trochu ruku v ruce. Články na toto téma byly v minulosti již publikovány na tomto webu. Od mladších žáků a vlastně nevědomky i dříve postupně začínáme vhodnou formou řešit i silovou přípravu.  Samozřejmě rozmanitou formou rozvíjíme vytrvalost, neopomíjíme i flexibilitu a jiné formy kompenzace a regenerace. Podrobné články na tyto témata rozhodně sepíši.

V tréninku nám zbyla díra po absenci plavání. Hodiny, o které jsme tímto přišli, bychom měli rozhodně udržet a nahradit. Pestrosti bych se rozhodně nebál, všestranná příprava je zde a obzvlášť u dětí na místě. Dbejte nastavených vládních opatření, sledujte změny i právní výklady. Nemůžeme si ve skupině zahrát kolektivní hry, ale není problém si ve dvou zaházet medicinbalem, nejlepe někde mimo město. Můžeme jezdit na kole. Pro toto období doporučuji kolo horské a trenažér bych použil opravdu až když je venku hodně nevlídno. Velmi okouzlující mohou být běhy, nordic walking i pěší túry (ale ve svižném tempu) v romanticky zbarvených scenériích. Možná má někdo možnost jít na inline brusle či lyže. V rámci silové přípravy doporučuji rozmanitost domácích cvičení, vynikající je  lezení po skalách či vodní turistika. Pro hodně motivované a v otužilosti trénované je i možnost plavat v zahradním bazénku či v neoprénu ve volné vodě. Ti, co mají doma saunu, mají jistou výhodu. S postupným otužováním však může začít každý.

Na co byste měli při sestavování plánů a tréninkových jednotek myslet?

  1. věk
  2. biologický věk (ne každé desetileté dítě je stejné)
  3. sportovní historie (kolik toho umí a natrénoval za svůj život)
  4. trénink v posledním období – zvláště při výpadku vlivem zdraví či prosté absence
  5. limitující faktory – např. u mtb volím cestu menšího strachu a při učení techniky začínám od nejjednodušších cvičení 
  6. posloupnost – postupné navyšování za předpokladu že po nejtěžším týdnu v měsíci by měl následovat týden volnější a jeden den v týdnu bychom si měli dopřát také volno
  7. zábava – i cíleně zaměřený trénink může bavit, pokud se na něj trenér pořádně připraví, vtažením do děje se děti učí úplně sami


Mgr. Michal Háša
774597414
[email protected]
https://cs-cz.facebook.com/michal.hasa.39
Bechyně 391 65 , Na Libuši 690